Sunday, October 2, 2011

Menunggu..



Entah bagaimana lagi aku pujuk hati untuk bersabar.. Ya, SABAR sangat-sangat penting buat masa ini.. Tapi kita hidup tidak bersendirian.. Mungkin kita bersabar dan cukup bersabar.. Namun apakah hal-hal di sekeliling kita jua akan bersabar..

Menunggu sesuatu yang tidak tahu bila kan terjadi sangat sakit..
Tolonglah fahami kami dan apa yang kami perlukan.Mungkin "KAMU" ada alasan tersendiri,
tapi bagaimana pula kami yang terpaksa menanti jawapan kamu yang entah bila..
Tolonglah...

Cuba "KAMU" tempatkan diri "KAMU" di tempat kami?? Atau "KAMU" tidak pernah tahu atau kenal erti simpati apatah lagi empati kan??

Beginilah, aku ingin bertanya kepada kamu.. Bolehkah kamu hidup dalam tempoh 3 bulan ini tanpa sumber keewangan? Bagi yang bujang, siapa akan keluarkan duit untuk perbelanjaan hariannya? Yang sudah berkahwin? Siapa akan melengkapkan keperluan dapur rumahnya, ya benar dia ada suami tapi pernahkah kamu rasai hati seorang ibu yang ingin mengotakan janjinya pada anak-anak.. Tidakkah kamu rasa bersalah si ibu terpaksa memujuk si anak kecil yang menagih janji ibunya.. Dan adakah kamu tahu itu di sebabkan sikap kamu yang telah menangguhkan pekerjaan si ibu itu..

Dan apa perasaan seorang anak yang ingin membantu keluarganya?? Seorang kakak yang ingin membatu adik-adiknya? Apa patut dia lakukan untuk itu? Kamu rantai kebebasanya untuk mencari pekerjaan dengan janji kamu yang entah bila sudahnya? Tapi kamu tidak pernah fikirkan yang dia jua perlu kehidupan, dia perlu pekerjaan..

Kamu bagai MATI.. Semua pertanyaan di jawab dengan benda yang tidak pasti... Ha? kamu tidak pasti? Jadi apa yang kamu lakukan untuk 3 bulan ini?? Bukankah kamu dibayar gaji untuk menggalas tanggunjawab itu.. Sia-sia.. Kamu bukan tergolong delam kategori insan-insan yang ber"INTEGRITI"